Välkommen till IES Solna
Anmäl till kön eller träffa oss i vår digitala rundtur.
Du ansöker genom att följa dessa tre steg:
Det är inga avgifter att gå i IES skolor. Våra skolor finansieras på samma sätt som kommunala skolor, dvs genom skatten och skolpengssystemet.
Nej, ditt barn måste inte klara av något prov eller test för att bli antagen till en av våra skolor. Platserna fördelas efter kötid, där först i kön först får plats.
Barn som har fått erbjudande om en plats kommande höst blir inbjudna till en workshop-dag. Det är ett tillfälle att i några timmar prova på hur det är att gå i en IES-skola och är också ett tillfälle för lärarna att få en känsla för på vilken nivå ditt barn är så att vi bäst kan hjälpa dem. Lärarna kan efter workshop-dagen ibland ge några uppgifter som ditt barn behöver träna på för att underlätta inför skolstart.
Eftersom vi finansieras via skolpengen kan vi enbart erbjuda elever som är bosatta i Sverige plats. Du kan ansöka om ditt barn har svenskt personnummer även om ni inte flyttat tillbaka till Sverige ännu. Om ditt barn ännu inte har ett personnummer men ska flytta till Sverige och vill ansöka om plats, kontakta den aktuella skolan för råd.
På vår hemsida finns en lista på alla våra skolor och de skolor som vi avser att öppna och även öppnat en kö för. Om du är intresserad av en plats på en skola som vi ännu inte har öppnat kön för, vänligen skicka e-post till info@engelska.se och be om att bli meddelad om vi öppnar en skola på din ort i framtiden.
Vi förstår att du vill veta så tidigt som möjligt om ditt barn har en plats på skolan. Det är dock svårt att svara på innan skolan färdigställt sin antagningsprocess. Vi erbjuder platser baserat på vilket datum barnet är registrerat i kön (först i kön blir först erbjuden plats), men tar även hänsyn till om de sedan tidigare har ett syskon i skolan.
Vår kö går efter principen, först i kö får först plats, då det enligt vår bedömning är mest rättvist för alla. Men om ditt barn har ett syskon som för närvarande går i skolan, och om båda barnen kommer gå i skolan samtidigt, då kan eventuellt syskonförtur bli aktuellt. Om det är fallet, vänligen kryssa i rutan för syskonförtur i ansökningsformuläret och ange därefter syskonets svenska personnummer.
Några av våra skolor - Karlstad, Hässelby, Sundsvall och Örebro - är del i det nationella försöket där nyanlända (kommit till Sverige de senaste två åren) kan få förtur. Om din familj uppfyller kriteriet, vänligen kontakta skolan för mer information.
De flesta av våra skolor börjar antagningen för kommande hösttermin under våren samma år. Antagningsprocessen tar olika lång tid beroende på hur snabbt vi får svar från de familjer som blivit erbjudna en plats.
Att besöka en av våra skolor är ett utmärkt sätt att få en känsla för hur vi utbildar eleverna och den anda som präglar skolan. Om du önskar besöka en av våra skolor, vänligen kontakta den aktuella skolan för att bestämma ett lämpligt tillfälle.
Som en del av vår antagningsprocess har vi en workshop-dag, som ger en känsla för hur det är att studera på en IES-skola. Dessa dagar och besök på våra öppna hus är det bästa sättet att pröva innan man bestämmer sig. För att inte störa befintliga elevers undervisning ger vi inte möjlighet att gå på skolan under en prövoperiod.
Varje skola har sin egen kö och det är inte möjligt att flytta mellan dem. Det är däremot möjligt att stå i kö till flera skolor.
Skriv till skolan och ange vilken information du vill ändra samt ditt barns kö-id eller personnummer. Du finner kontaktdetaljerna här.
Om du har blivit erbjuden en plats och tackar nej förlorar du din plats och erbjudandet går istället vidare till nästa person i kön. Om du senare bestämmer att du vill ha en plats måste du ansöka på nytt.
Våra skolor har en liknande sammansättning av elever som i kommunen, men ett antal elever reser relativt långt och kommer från andra kommuner.
Ditt barn kan börja på skolan oberoende nivå på sin engelska. Upp till hälften av vår undervisning sker på engelska. Vi har stor erfarenhet av att lära elever att behärska det engelska språket och det bästa sättet är att dagligen omge sig av det.
Våra elever lär sig snabbt att behärska engelskan. För årskurserna F-3 introducerar vi engelska gradvis och ger eleverna de verktyg de behöver för att de ska lyckas på de lektioner som de har på engelska.
Familjer som väljer våra skolor vet att vissa ämnen undervisas i på engelska, det är något som lockat dem.
Elever på våra skolor gillar verkligen att prata engelska, och att lära sig från lärare som kommer från flera engelskspråkiga länder. I denna miljö är det enkelt att lyckas i det engelska språket och se det som ett användbart verktyg, snarare än ett hinder.
Barn har en en fantastisk förmåga att lära sig språk. Med stöd av duktiga lärare och sina föräldrar har vi sedan vi startade den första skolan 1993 haft stor framgång med att hjälpa elever att bli tvåspråkiga.
Våra skolor erbjuder spanska och franska och i många fall också tyska som språkval. Moderna språk är en del av den svenska läroplanen och alla elever förväntas välja ett tredje språk.
Våra skolor är tvåspråkiga och vi lär eleverna att behärska båda språken. Cirka hälften av undervisningen sker på svenska. Medan engelskan är nyckeln till världen, är det viktigt att också behärska svenskan för alla som bor, arbetar och är en del av det svenska samhället.
Resultatet på de nationella proven i svenska är, liksom i de övriga kärnämnena, väl över rikssnittet vilket visar att våra elever behärskar båda språken.
Vi anammar både traditioner från den svenska kulturen såväl som traditioner från engelskspråkiga länder som t ex “caps and gowns” vid skolavslutningen i årskurs nio.
Lärare som flyttar till Sverige för att undervisa på våra skolor talar ofta ingen eller enbart lite svenska till en början. Men det tar inte lång tid för dem att börja lära sig så att de får ut mer av livet här. Vi erbjuder dem hjälp för att lära sig svenska. Elever på våra skolor hjälper ofta engelskspråkiga vuxna med deras språkutveckling också.
Föräldrar kan låta oss veta om de föredrar att bara prata svenska på utvecklingssamtalen. Om vi får reda på det i förväg ser vi alltid till att det finns svenskspråkig personal som kan hjälpa till att översätta.
85 procent av lärarna på IES skolor är behöriga (2019/20), jämfört med det nationella snittet om 78 procent. 38 procent av lärarna har lärarexamen från Sverige och 47 procent har lärarexamen från andra länder. Vi strävar att rekrytera behöriga lärare i så hög utsträckning som möjligt och i de fall vi anställer en obehörig lärare ska det finnas en utvecklingsplan för hur denna ska nå behörighet.
Skollagen anger att undervisning på engelska genomförd av lärare utbildade i engelskspråkiga länder anses behöriga. Lärarutbildningen i de länder vi rekryterar från, såsom Kanada, USA och Storbritannien, är av mycket hög kvalitet och överträffar i många fall den svenska lärarutbildningen.
Max antal elever per klass beror på elevernas ålder.
Generellt har våra skolor färre antal elever i de lägre åldrarna.
Vi uppmuntrar alla elever att sträva efter att nå sin fulla potential och ser till varje elevs unika talanger och förmågor. Vissa elever behöver svårare utmaningar för att behålla intresset och utvecklas. IES lärare finns alltid närvarande och ser till att kontinuerligt ge nya och ambitiösa mål till dessa elever. Vi har något vi kallar “Academic surgeries” utanför skoltid där eleverna får möjlighet att träna mer på något ämne tillsammans med lärarna. Det är också ett bra tillfälle för elever som vill ha fler utmaningar och som vill utforska hur de kan ta sin inlärning ytterligare ett steg.
Du kommer att ha regelbunden kontakt med ditt barns mentor och de kommer vara en länk mellan dig och övrig personal på skolan. Om du behöver komma i kontakt med en särskild lärare eller en rektor kan du söka dem via skolans reception.
Vi utbildar barn med särskilda behov. Våra skolor är öppna för alla. Vi ber föräldrarna så tidigt som möjligt låta oss veta om det finns några speciella behov eller om särskild assistans krävs så att vi kan planera och säkerställa att rätt resurser finns på plats för att hjälpa ditt barn att nå sina mål.
Nej, vi har inte skoluniform. Däremot har vi en klädkod. Skolan är en arbetsplats för både lärare och elever och vi förväntar oss att alla klär sig för denna miljö. Kläder ska vara hela, rena och inte störa undervisningsmiljön.
Vi kommer löpande att bevaka ditt barns utveckling och skicka skriftliga bedömningar om hur de utvecklas till dig som förälder. Betyg är obligatoriskt enligt skollagen för årskurserna 6 till 9 och dessa ges terminsvis. Därutöver återkopplar vi även i mitten av varje termin. För elever i årskurs 4 och 5 återkopplar vi skriftligt till elever och föräldrar fyra gånger per år. Även eleverna i klass F-3 får regelbunden återkoppling på hur det går vid utvecklingssamtalen, men betyg sätts inte för elever i dessa årskurser.
Vi har utvecklingssamtal två gånger per år. Inför samtalen kommer vi att förse er med ett formulär att fylla i. Det skickas ut cirka två veckor innan samtalen så att ni har tid att prata med ert barn och också själv bilda er en uppfattning om ert barns utveckling. Ni kan därefter anmäla er för samtal med mentorn och annan personal på skolan. Er egen bedömning av utvecklingen jämförs med skolans och utgör grunden för samtalet. Vi strävar efter att samtalet ska bli konstruktivt och hjälpa eleven att nå resultat.
En del av vårt löfte till familjer är att säkerställa att vi har en lugn och trygg miljö där alla kan fokusera på inlärning och undervisning. För att skapa en sådan miljö måste vi alla hjälpas åt, elever och personal, och vi ber därför alla att agera ansvarsfullt och se skolan som sin arbetsplats. Elever har rätt att förvänta sig att alla runt dem håller sig till reglerna. Dessa regler beslutas av rektor efter medverkan med elevrådet och personalen.
Gränsdragning är viktigt för barn när de växer upp. Genom att sätta tydliga gränser och följa upp dessa hjälper vi eleverna att på ett strukturerat sätt utforska sina egna värderingar och vilka de vill bli när de växer upp.
Våra skolor har vanligtvis samma lovdagar som kommunen skolan ligger i. Andra datum som studiedagar mm anges i skolans kalender i början av varje termin.
Läxor är ett bra hjälpmedel för att stärka lärandet och repetera det som sägs i klassrummet. Eleverna kommer att få läxor varje dag och ibland över helgen. Det är olika mycket läxor beroende på ålder, vilket ämne det gäller och också beroende på elev.
Många elever är aktiva i elevrådet, vilket väljs i början av varje skolår. Elevrådet har regelbundna möten med rektor och biträdande rektor.
Vi välkomnar feedback från alla våra elever oavsett om de är med i elevrådet eller om de förmedlar sina synpunkter via mentor eller annan personal. Allt vi gör i våra skolor är för eleverna och deras synpunkter är viktiga för oss.
De flesta av våra skolor har en aktiv föräldraförening (PTA). De har en nära samarbete med lärarna och skolans ledning och bidrar positivt till att stärka skolan. Det är också en viktig funktion för att se till att hemmet och skolan samlas och skapar en gemenskap. Om din skola inte har en PTA och du vill starta en, ser vi mycket positivt på att du kontaktar rektorn och sätter bollen i rullning.
Hur ert barn tar sig till skolan bestämmer ni som familj. En del elever kommer med kommunala transportmedel, andra går eller cyklar och vissa får skjuts.
Om du vill få besked om ditt barn är berättigat till skolskjuts kontaktar du er kommun eftersom det är en fråga för kommunen och inte skolan.
Vi vill gärna ha en dialog med våra elever och föräldrar. Om det är något som du vill klaga på gällande skolan ska du i första hand kontakta mentorn och/eller rektorn. Om du har pratat med skolans rektor och känner att du behöver ta saken vidare är nästa steg att kontakta IES Ombudsman som heter Mr Jeremy Elder (även ansvarig för studiero och trygghet). Du når honom via e-post jeremy.elder@engelska.se eller genom att skriva till: Mr Jeremy Elder, Internationella Engelska Skolan, Huvudkontoret, Nytorpsvägen 5B, 183 71 Täby. Alla klagomål kommer att granskas faktabaserat och objektivt efter samtal med skolan, föräldrar och den aktuella eleven.
Ordning, struktur och trygghet är nödvändiga förutsättningar för lärande.
Barn ska lära sig att behärska det engelska språket, inte bara förstå det, i en tidig ålder.
Vår övertygelse är att varje barn ska kunna nå framgång oavsett social bakgrund.